Saturday 23 May 2015

Premium Beautiful Mencegah dan Merawat Fibroid


Fibroid adalah salah satu jenis penyakit yang berkaitan dengan rahim. Kebiasaannya, fibroid terjadi kepada wanita yang berusia sekitar 30-an hingga 40-an, iaitu dalam lingkungan usia subur (peringkat reproduktif) dan akan kembali mengecut (mengecil) apabila seseorang wanita itu sudah mengalami menopaus atau putus haid.

Kebanyakan wanita yang mengalami fibroid tidak mempunyai gejala atau tanda-tanda. Hanya 20 hingga 30 peratus sahaja yang mungkin menunjukkan gejala yang dihadapi bergantung pada saiz, lokasi dan bilangan fibroid.

Punca yang menyumbang kepada penyakit ini ialah ia lebih kerap di kesan kepada wanita yang tidak mempunyai anak atau lambat mendapat anak.

Selain itu, wanita berkulit gelap juga lebih terdedah kepada risiko fibroid, malah wanita yang didatangi haid di peringkat awal umur dan yang gemar memakan daging merah, kurang makan sayur serta buah-buahan.

Bukan itu sahaja wanita yang merokok dan mengambil minuman juga  berisiko mendapat fibroid. Antara faktor lain yang menyumbang ialah keturunan dan juga obesiti.

Gejala fibroid antaranya ialah gangguan haid iaitu mengalami darah haid yang banyak dengan ketul darah, senggugut yang teruk, menekan pundi kencing sehingga menyebabkan kekerapan kencing bertambah.


Bukan itu sahaja, fibroid boleh mengakibatkan kemandulan, sakit pinggang, kadang kala sembelit. Sekiranya terlalu besar ia boleh menekan ureter iaitu saluran kencing dari buah pinggang ke pundi kencing yang akan menyebabkan buah pinggang bengkak. Lebih bahaya lagi ia boleh mengakibatkan rahim terjatuh atau turun ke bawah.

Kaedah paling efektif untuk mengesan ketumbuhan fibroid ialah melalui ultrasound. Kerana biasanya fibroid tidak akan menunjukkan sebarang simptom untuk kita ketahui tentang penyakit ini.

Kebanyakan masa fibroid tidak akan menyebabkan masalah yang bahaya tetapi ia boleh menyebabkan pendarahan yang banyak di mana pesakit bolah dapat anemia.


Selain itu, satu lagi komplikasi yang bahaya adalah bila buah pinggang membengkak.

Sekiranya fibroid menunjukkan salah satu daripada simptom ia perlu dirawat dan rawatan yang paling sesuai adalah pembedahan untuk mengeluarkan fibroid itu.
Biasanya 2 jenis pembedahan yang disarankan oleh doktor : 

1. Myomectomy - dimana ketumbuhan itu sahaja yang dibuang (25% risiko fibroid datang semula dalam tempoh selepas 10 tahun)
2. Hysterectomy - buang kesemua rahim.


Lebih baik kita mencegah sebelum terjadi. Dan nurin nak share dekat sini tentang kebaikan Premium Beautiful yang boleh digunakan untuk mencegah terjadinya penyakit fibroid ini. Tahu tak, walaupun fibroid dah dibuang dari rahim kita, tapi kebarangkalian untuk terjadinya fibroid masih boleh berlaku. Jadi penting sekali untuk kita melakukan langkah awal.

Ya, nurin suggest sangat untuk pakai Premium Beautiful corset ni. Sebab, ciri-ciri yang terdapat pada corset ni sangat membantu untuk mencegah fibroid mahupun cyst.

Nurin nak berkongsi satu testimoni dari seorang bekas pesakit fibroid iaitu Ujie. Ujie, telah menjalani pembedahan membuang fibroid dari rahimnya. Selepas pembedahan, Ujie terpaksa menjalani rawatan susulan dengan pihak hospital bagi memastikan yang sakit itu tidak berulang kembali. Dan, selain dari rawatan hospital, doktor menasihatkannya untuk mencari kaedah lain. Dan, Ujie telah diperkenalkan dengan Premium Beautiful ini. Dan amazingly, penyakit fibroid Ujie telah sembuh 100%.  Akibat dari penyakit itu juga, kedudukan rahimnya jatuh, dan pemakaian Premium Beautiful secara konsisten telah membuatkan kedudukan rahimnya kembali ke tempat asal. Selain dari sembuh sepenuhnya, Ujie juga telah turun berat badan dengan pemakaian Premium Beautiful saja. Bonus untuk Ujie sebab Premium Beautiful memang direka khusus 70% kesihatan dan 30% kecantikan.

Kalau kita lihat kebanyakan penyakit adalah berpunca daripada obesiti atau masalah kegemukan. Sebab itu, bila pakai PB ni, kesihatan kita juga turut sama terjaga di samping membantu kita untuk dapatkan berat ideal.

Sihat dapat, cantik pun dapat :D


Sebagai wanita, amat penting sekali kan untuk kita menjaga kesihatan rahim kita. Rahim tu seperti nyawa setiap wanita. Setuju kan? Penting untuk kita mencegah penyakit-penyakit yang berkaitan dengan rahim ni.



Selain dari fibroid, masalah-masalah lain juga dapat dielakkan seperti senggugut, cyst dan kanser.

Tak salah kalau kita mencuba mencegah ianya dari berlaku.

Beringat sebelum kena.

Harap perkongsian nurin ni dapat memberikan sedikit iktibar dan panduan untuk kita sebagai seorang wanita

Call/Whatsapp:
075391544(nurin)

No comments:

Post a Comment